Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

poleć

|

drukuj

|

forum

|

2018-06-05 10:24:47

Tamoxifen a ostropest plamisty; opalanie

Mam 47 lat. Rozpoznano u mnie raka przewodowego piersi in situ 100% hormonozależnego (ER), PR nie badano, moja mama zmarła na raka piersi. Jestem po operacji oszczędzającej (luty 2017), po 20 naświetlaniach (zakończone z początkiem maja 2017), obecnie od czerwca 2017 przyjmuję tamoksyfen.
Mam dwa pytania:
1/ Czy mogę umiarkowanie korzystać latem ze słońca np. godzina na plaży z zastosowaniem filtrów przeciw słonecznych i całkowitym osłonięciem miejsc naświetlanych? Słyszę opinie, że chorzy na nowotwory powinni unikać słońca. Proszę o wyjaśnienie dlaczego? Czy słońce przyśpiesza rozwój nowotworu piersi ? Czy też może wchodzi w interakcję z tamoksyfenem? A może jest niewskazane tylko jeśli przyjmowało się chemię?
2/ Wskutek przyjmowania tamoksyfenu moja wątroba w obrazie usg ma obraz niejednorodny, ale wszystkie badania wykonane z krwi są w normie, co podobno oznacza, że wątroba funkcjonuje prawidłowo. Czy mogę wspomóc wątrobę przyjmując ostropest plamisty lub inne dostępne na rynku np. essentiale forte? Czy ostropest nie koliduje z przyjmowaniem tamoksyfenu i tym, że mój nowotwór był hormonozależny? Czy jako że miałam nowotwór hormonozależny mogę przyjmować preparaty z fosfolipidami z nasion sojowych? Proszę o radę jakie preparaty mogę przyjmować a których powinnam unikać.

 

Odpowiedź:

 

Słońca należy unikać z uwagi na zwiększenie ryzyka zachorowania na czerniaka lub raka skóry. Trzeba zawsze używać filtrów w kremie, a miejsca napromieniane dodatkowo osłaniać odzieżą.
Nie wiemy, czy leki ziołowe nie kolidują z tamoksyfenem, więc lepiej ich nie przyjmować.
Należy unikać fitoestrogenów. Soja to roślina bogata w fitoestrogeny.

poleć znajomemu drukuj skomentuj rss
Oceń artykuł:

Poczytaj również