Spożywanie dużych ilości marchewki i warzyw kapustowatych, w tym brokułów, może pomóc zredukować ryzyko raka piersi, zwłaszcza agresywnej odmiany często spotykanej u Afroamerykanek - wynika z badań opublikowanych w "American Journal of Epidemiology".
Marchewka, kapusta i brokuły mogą chronić przed rakiem piersi
Biorąc pod uwagę fakt, że wiele wcześniejszych badań nad zależnością pomiędzy konsumpcją warzyw i owoców a ryzykiem raka piersi prowadziło do sprzecznych wniosków, naukowcy z Uniwersytetu Bostońskiego postanowili skoncentrować się na konkretnej grupie etnicznej. W tym celu przeprowadzili badania wśród 50 tys. Afroamerykanek, które są w większym stopniu niż kobiety białe narażone na ER-ujemnego raka piersi. Jak zauważają badacze, ten rodzaj raka jest trudniejszy do wyleczenia i częściej śmiertelny niż nowotwory ER-dodatnie.
Dr Deborah Boggs wraz ze swoim zespołem naukowców stwierdziła wcześniej, że na mniejsze ryzyko tego nowotworu wpływa dieta bogata w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i ryby. Teraz chciała sprawdzić, które z tych składników mają największe właściwości ochronne.
Badaczka przeprowadziła analizę danych dotyczących diety i zdrowia kobiet, które brały udział w trwającym 12 lat badaniu Black Women's Health. U około 1,3 tys. z nich rozwinął się rak piersi, z czego 35 proc. przypadków było ER-ujemnych.
Na początku naukowcy zaobserwowali, że kobiety, które spożywały przynajmniej dwie porcje warzyw dziennie miały o 43 proc. niższe ryzyko ER-ujemnego raka piersi niż panie spożywające mniej niż cztery porcje warzyw w tygodniu. Następnie zidentyfikowali te produkty, które miały największe zasługi. Były to m.in. brokuły, kapusta i marchewka.
Badane, które jadły marchewkę co najmniej trzy razy w tygodniu, miały o 17 proc. niższe ryzyko nowotworu w porównaniu z kobietami, które jadły ją nie częściej niż raz w miesiącu. Podobnej zależności nie zauważono w przypadku owoców.
Dr Bogus zwraca jednak uwagę, że zbyt wcześnie jeszcze na wyciągnięcie jednoznacznych wniosków, gdyż większe spożycie warzyw może być związane z ogólnym zdrowszym stylem życia i innymi czynnikami, które mogą wspomagać działanie ochronne."Większość Amerykanów nie spożywa rekomendowanych pięciu porcji warzyw dziennie, a Afroamerykanie jedzą ich średnio jeszcze mniej niż osoby rasy białej" - podkreśla dr Boggs. KOC
PAP - Nauka w Polsce
krf/bsz
Poczytaj również
-
2011-07-30
Daj włos - tak można pomóc kobietom po chemioterapii -
2009-03-16
Spotkanie przy HERbacie - Poznań -
2006-12-06
Stosowanie estradiolu przez co najmniej 5 lat zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi. -
2010-09-29
Naukowcy: alkohol zwiększa ryzyko nawrotów raka piersi -
2011-02-25
Innodoktorantka bada zmiany w komórkach raka piersi
-
2012-05-22 21:26:33
ISCADOR
Czy znany jest Panu lek ISCADOR i jakie jest Pana zdanie na temat włączenia do terapii nowotworowej , czy można go... -
2012-05-22 21:23:31
Angioinwazja a rokowania w raku piersi.
Proszę o interpretację. Witam, mam 43 lata, jestem po kwadrantektomii piersi prawej i usunięciu węzłów chłonnych -... -
2012-05-22 21:20:35
Leczenie uzpełniające po opercji
W styczniu wykryto u mnie zmianę w piersi prawej. Biopsja wykazała, że jest to rak. Na początku marca przeszłam...
-
-
2006-10-03 00:00:00
Polacy opracowali test wykrywający wysokie ryzyko raka piersi
Trzy geny, w których zmiany są odpowiedzialne za rozwój niektórych typów raka piersi,... -
2010-12-20 11:15:00
Łódź: mają pierwszą w województwie pracownię PET/CT
W szpitalu MSWiA w Łodzi otwarta została pierwsza w regionie łódzkim pracownia ze skanerem pozytonowej tomografii... -
2010-01-08 00:00:00
radioterapia
Metoda leczenia za pomocą promieniowania jonizującego (np. promieni Roentgena, gamma, radu czy kobaltu). Stosowana w... -
2010-01-13 00:00:00
kwadrantektomia
Jeden ze sposobów operacji oszczędzającej. Podczas kwadrantektomii usuwa się więcej tkanki niż podczas zabiegu...

Wykop
del.icio.us
Digg
Google
Gwar


