miesiączka - artykuły

  • Krwawienie podczas hormonoterapii

    hormonoterapia, leczenie, miesiączka, rak piersi

    Mam 47 lat, rak piersi przewodowy (in situ), ER 100% PR nie badano. Od czerwca 2017 r. przyjmuję tamoksyfen. Lek nie zatrzymał u mnie menstruacji i 1 listopada wystąpiła kolejna miesiączka. Tym razem jednak krwawienie nie ustało lecz trwa do dziś, konkretnie są to obecnie raczej plamienia, bo sama miesiączka była bardzo obfita, podobnie jak wszystkie poprzednie od czasu przyjmowania tamoksyfenu. Poszłam z problem do onkologa-ginekologa, w badaniu usg endometrium jednorodne 9 mm o obrazie typowym dla leczenia tamoksyfenem, torbiel na jajniku lewym 57 x 37mm - do obserwacji. Lekarz nie widział potrzeby wykonywania zabiegu łyżeczkowania, natomiast na utrzymujące się krwawienie z macicy zaproponował założenie spirali domacicznej hormonalnej, co ma rozwiązać problem krwawienia przy tamoksyfenie i zapanować nad endometrium. Lekarz tłumaczył, że hormony wkładki działają praktycznie miejscowo, w macicy, nie dostają się do organizmu. Czy lecząc raka tamoksyfenem mogę założyć wkładkę hormonalną nie narażając się na ryzyko rozwoju nowotworu piersi? Czy założenie wkładki rozwiąże problem utrzymującego się krwawienia z macicy w wyniku przyjmowania tamoksyfenu? Jeśli wkładka hormonalna nie jest wskazana to jaki jest sposób na zahamowanie krwawienia z macicy? Czy łyżeczkowanie jest zabiegiem "leczącym" krwawienia z macicy czy jest to diagnostyka w kierunku raka? Czy jest szansa. że krwawienie samoistnie ustąpi?

    więcej

  • Powrót miesiączki po zakończeniu hormonoterapii

    hormonoterapia, leczenie, miesiączka

    Pani doktor czy w trakcie brania nolvadexu może się zatrzymać okres? Po pół roku od zakończenia zoladexu wrócił mi okres i był w miarę regularny tylko skąpy, a teraz od 3 miesięcy nie mam, nolvadex powinnam brać jeszcze przez 9 miesięcy. Czy po skończonej hormonoterapii okres mi wróci, czy już nie? Mam 40 lat, zachorowałam w wieku 36 lat, leczenie to operacja oszczędzająca, radioterapia, zoladex i nolvadex, herceptyna przez rok.

    więcej

  • Powrót miesiączki po zakończeniu hormonoterapii

    hormonoterapia, miesiączka, rak piersi

    Mam 48 lat. Mając 43 lata wykryłam sobie guza lewej piersi. Okazało się, że to nowotwór T2N1M0. Receptory ER PS5+IS3=TS8. Receptory PR PS5+ IS3=TS8. Her-2/neu (-). Przeszłam 4 kursy chemioterapii, a potem była mastektomia. Dokładnie od 4 lat i 6 miesięcy zażywam Tamoxifen. Przez pierwsze 2 lata w parze był Zoladex. Przez cały ten czas odczuwam mocne uderzenia gorąca przemiennie z dreszczami. Mając 40 lat miałam już takie objawy. Leczenie bardzo je nasiliło. Zastanawiam się, czy po 5-cio letnim leczeniu hormonalnym miesiączka wróci i czy przejdę naturalną menopauzę. Pani ginekolog, która mnie prowadzi twierdzi, że prawdopodobnie tak. Z kolei lekarz, u którego leczę osteoporozę (która powstała po 2 latach hormonoterapii) twierdzi, że nie. Jeżeli jest to możliwe, bardzo proszę o odpowiedź na moje pytanie.

    więcej

  • Powrót miesiączki w trakcie leczenia

    miesiączka, rak piersi

    Jestem 37 letnią pacjentką w trakcie leczenia. Do chwili obecnej przyjęłam 4 x AC; 5 tygodni radioterapii; trzy wlewy herceptyny. Po trzecim wlewie dostałam miesiączkę, której nie miałam od początku leczenia. Proszę o odpowiedź, czy to źle że miesiączka powróciła? Od doktora ginekologa usłyszałam: "nie powinna jej pani dostać". Nie rozumiem dlaczego. Czy to czemuś szkodzi lub zagraża? Wspomnę, iż miesiąc temu miałam badanie USG stwierdzające lekki przerost endometrium. Jestem hormononiezależna.

    więcej

  • Miesiączka podczas hormonoterapii

    hormonoterapia, miesiączka, rak piersi

    Pani Doktor, od 16 listopada biorę tamoksyfen. Rak luminalny A, tylko hormonoterapia. Moje pytanie dotyczy krwawień. Po miesiącu od pierwszej tabletki dostałam miesiączkę, która była mniej skąpa niż zawsze. Teraz jest 17 dzień cyklu i znowu zaczęłam krwawic. Nie wiem czy to normalny objaw na początku leczenia. Nie dostałam blokady jajników, ponieważ mam 38 lat. Też wiem, że niektóre kobiety miesiączkują stosując T, ale czy tak częste krwawienia to normalny objaw, czy powinnam udać się do lekarza onkologa?

    więcej

  • Exacyl a rak hormonozależny

    hormonoterapia, leki, miesiączka

    W 2009 r. w wieku 45 lat zachorowałam na inwazyjnego raka piersi lewej (G2, ER=100%, PgR=100%, HER2 = 1+, bez stwierdzonych przerzutów do węzłów, zaawansowanie IIA). Przeszłam leczenie oszczędzające, chemioterapię, radioterapię i 5,5 roku terapii tamoksifenem. Po tym czasie po konsultacjach z onkologami w lipcu br. leczenie zakończyło się. Do czasu diagnozy miesiączkowałam regularnie, podczas brania tamoksifenu nieregularnie (ostatnie kilkanaście miesięcy wcale). Ginekolog uprzedził mnie, że po zaprzestaniu hormonoterapii miesiączka prawdopodobnie powróci. I tak się stało, z tym, że miesiączki stały się gwałtowne i obfite, co wcześniej się nie zdarzało. W czasie ostatniej wizyty ginekolog przepisał mi tabletki Exacyl na zmniejszenie intensywności okresu (do czasu jego ustabilizowania się). Mój onkolog prowadzący przestrzegał mnie, że ginekolodzy czasem nieświadomie przepisują pacjentkom z rakiem piersi w wywiadzie leki zawierające hormony. Wiem, że takich leków nawet w postaci ziołowej nie wolno mi przyjmować. Przeczytałam ulotkę Exacylu, lecz niewiele z niej rozumiem. Moje pytanie brzmi: Czy Exacyl jest dla mnie bezpiecznym lekiem?

    więcej

  • 2010-01-18 00:00:00

    progresja choroby nowotworowej

    Progresja choroby (progression of the disease) - zwiększenie się wielkości guza o ponad 25 proc. lub pojawienie się nowych...
  • 2010-02-16 00:00:00

    węzły chłonne pachowe

    Węzły chłonne są częścią naturalnego układu odpornościowego organizmu. Chłonka natomiast to nazwa płynu tkankowego,...
  • 2010-09-30 07:50:24

    Rak piersi - rehabilitacja w leczeniu

    Serdecznie zapraszamy do oglądania materiału video zawartego na płycie "Rak piersi - rehabilitacja w...
  • 2013-09-24 20:15:00

    Jak uporać się z obrzękami po zabiegu chirurgicznego usunięcia guza?

     Limfa (chłonka) jest płynem ustrojowym, który zostaje przesączony z naczyń krwionośnych. Chłonka jest...
  • 2010-01-20 00:00:00

    antracykliny

    Antracykliny – to grupa antybiotyków stosowanych jako leki przeciwnowotworowe. Antracykliny są stosowane w...