Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

poleć

|

drukuj

|

forum

|

2014-09-18 08:30:40

Pogrubione endometrium podczas hormonoterapii

Jestem 39 letnią kobietą po operacji oszczędzającej raka piersi. Operacja 15 stycznia 2011 r., rak hormonozależny bez zajętych węzłów chłonnych. Przez dwa lata brałam Lucrin wraz z Tamoksifenem. Lucrin skończono mi podawać w lutym tego roku, Tamoksifen kontynuuje. Podczas ostatniego badania usg dopochwowego (w lipcu) lekarz powiedział, że jest wszystko w porządku (endometrium 8.9 mm) i że najprawdopodobniej dostane miesiączkę. Powtórzyłam to badanie miesiąc później (w sierpniu) i endometrium urosło do 11 mm, na co lekarz stwierdził, że powinnam wykonać biopsję.
I teraz mam pytanie, czy trzeba od razu biopsję skoro zbliża mi się pewnie miesiączka i to endometrium urosło, bo i Lucrin przestał działać... wydaje mi się, że powinnam chyba dostać okres i potem sprawdzić w jakimś kolejnym badaniu czy endometrium się utrzymuje czy zmalało.
Czy zwiększenie tego endometrium nie trzeba jeszcze kontrolować czy od razu iść pod nóż (łyżeczkowanie z biopsją)?

 

Odpowiedź:

 

Zdecydowanie ma Pani rację, osoba przyjmująca tamoksifen może mieć pogrubiałe endometrium (uważa się, że tzw. tamoksyfenowe endometrium może mieć do 16 mm) i nie powinno to wzbudzać niepokoju, o ile nie ma innych nieprawidłowości np. nieprawidłowe krwawienia, niejednorodne endometrium w ocenie USG.

poleć znajomemu drukuj skomentuj rss
Oceń artykuł:

Poczytaj również