Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

poleć

|

drukuj

|

forum

|

2016-01-10 11:01:35

Tamoxifen a prepatary

Mam 74 lata. W październiku 2015 r. miałam mastektomię lewej piersi. Rak zrazikowy naciekający, hormonozależny. Miałam wycięte 3 węzły wartownicze. Ki67 - 15%. Biorę drugi miesiąc Tamoksyfen Egis. Czuję się dobrze, ale przeczytałam, że ten lek jest niebezpieczny jeśli ma się zaćmę, a ja mam początki i oprócz tego lekarz wykrył mi na ostatniej wizycie tzw. PEX, też początki. Boję się, że Tamoksifen wpłynie bardzo źle na mój wzrok, jestem krótkowidzem (- 5). Czytałam również, że grozi mi jaskra, jeśli będę długo brała ten lek.
1. Czy w związku z tym i z moim wiekiem powinnam mieć zmieniony lek dla mojego dobra? I ewentualnie na jaki? Nie miałam chemii ani radioterapii tylko od razu Tamoksyfen.
2. Czy mogę raz na tydzień wypić np. dwa piwa. W tej sprawie zdania są podzielone i dlatego tak się dopytuję. Jedni lekarze twierdzą, że przecież to jest leczenie długoterminowe i że można, a drudzy że nie bardzo, ale nikt mi jeszcze nie odpowiedział dlaczego. Czy to chodzi o Tamoksyfen w połączeniu z alkoholem czy ogólnie szkodzi? Chociaż przez ten krótki czas, który mi pozostał chcę sobie trochę uprzyjemnić życie, a piwo bardzo lubię. A tak ogólnie wszyscy straszą.
3. Czy mogę lub nie powinnam brać takich leków i witamin: 1. Biotebal 5 mg - na włosy i paznokcie, 2. Maglek-B6, 3. Structum 500 mg na kolana, 4. Vitrum D3 forte 2000 j.m. p/osteoporozie? Innych leków nie biorę, tylko te wymienione.
4. Czy jeśli biorę Tamoksyfen-Egis mogę zażywać siemię lniane? Jem codziennie dwie łyżeczki mielonego siemienia lnianego z jogurtem. Jak czytam różne wypowiedzi na portalu Amazonek, to już sama nie wiem co można a co nie można.
5. Jakie badania powinno się robić cyklicznie i co jaki czas, żeby sprawdzić czy wszystko w porządku?
6. Czy w moim wieku skutki uboczne zażywania Tamoksyfenu są większe ogólnie, czy mniejsze? I czy wszystkie kobiety tyją?
 

 

Odpowiedź:

 

Z uwagi na zaćmę, jak i z powodu rozpoznania raka zrazikowego rozważyłabym leczenie letrozolem (o ile nie ma przeciwwskazań). Trzeba o tym rozmawiać z lekarzem prowadzącym.
Co do alkoholu, to nie chodzi o "ogólne straszenie", tylko o zwiększone ryzyko zachorowania i nawrotu.
Przyjmowane preparaty nie kolidują z leczeniem, a w przypadku zmiany hormonoterapii na letrozol przyjmowanie wapnia z wit. D3 jest wskazane.
Można jeść siemię lniane.
Lekarz prowadzący ustali harmonogram badań zależnie od bieżących wskazań.
Tyją kobiety, które zjadają więcej kalorii niż spala ich organizm.
Nie rozumiem pytania o skutki uboczne tamoksyfenu.

poleć znajomemu drukuj skomentuj rss
Oceń artykuł:

Poczytaj również