Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

poleć

|

drukuj

|

forum

|

2021-06-02 14:28:24

Przerost endometrium w trakcie leczenia Tamoxifenem

Mam 51 lat, 6 msc temu miałam przeprowadzoną mastektomię z powodu raka przewodowego /NST/ G-1 Richardson-Bloom. Nie byłam poddawana chemioterapii oraz radioterapii. Od stycznia 2021 przyjmuję Tamoxifen.
Przed zabiegiem miesiączkowałam regularnie. Jednak odkąd zaczęłam przyjmować Tamoxifen miesiączki stawały się coraz mniej obfite, zdecydowanie skąpe. Z kolei w kwietniu nie miesiączkowałam w ogóle, a w maju miałam jedynie kilkudniowe brunatne plamienie. Po wizycie u ginekologa stwierdzono endometrium niejednorodne, o szerokości 14 mm i torbiele na jajnikach o wymiarach 56x44 mm i 74x34 mm. Ginekolog przepisał mi luteinę - w celu wywołania miesiączki, która z kolei miałaby spowodować złuszczenie endometrium.
Swój przypadek oraz zalecenia ginekologa skonsultowałam następnie z prowadzącym mnie onkologiem. Doktor wyraźnie zaznaczyła, że według niej nie jest to najlepsze rozwiązanie.
Zastanawiam się więc, co powinnam zrobić. Chciałabym zapytać jakie byłoby - według Pani Doktor - najlepsze rozwiązanie w mojej sytuacji. Czy powinnam postępować tak, jak zalecił ginekolog, a może mogę zastąpić Tamoxifen innym środkiem? Może powinnam rozważyć - profilaktycznie - usunięcie macicy oraz jajników.
Proszę o pomoc i dziękuję za radę. 

 

Odpowiedź:

 

Proponuję odbycie konsultacji ginekologicznej u lekarza, który stale współpracuje z ośrodkiem onkologicznym i ma większe doświadczenie w opiece nad osobami takimi jak Pani. Może trzeba rozważyć wyłyżeczkowanie jamy macicy z oceną mikroskopową materiału tkankowego i od wyniku uzależnić decyzję o ew. zmianie hormonoterapii.
Co do usunięcia jajników i macicy, to można by rozważać zabieg w przypadku stwierdzenia mutacji BRCA1/2.
 

poleć znajomemu drukuj skomentuj rss
Oceń artykuł:

Poczytaj również