menopauza - artykuły

  • Jakie preparaty na objawy menopauzy

    menopauza, preparaty

    Jestem 9 miesięcy po operacji usunięcia macicy z przydatkami i mam okropne uderzenia gorąca, które powtarzają się bardzo często w ciągu dnia i nocy. Jestem po leczeniu raka piersi, obecnie przyjmuję aromek. Moje pytanie brzmi: czy mogę stosować jakieś specyfiki naturalne lub ziołowe, które ograniczą objawy menopauzalne?

    więcej

  • Czy można stosować Serelys

    hormonoterapia, menopauza, preparaty

    Jestem po operacji oszczędzającej w 2013 r. (rozpoznanie: carcinoma ductale invasium - grade II) i po przebytej chemioterapii i radioterapii z wynikami badań: Receptory estrogenowe (+++); receptory progesteronowe (+); HER2 ujemny (0). Od grudnia 2013 r. leczona tamoxifenem. Moje zapytanie dotyczy możliwości brania tabletek Serelys (odpowiednik polski Female Forte) w związku z uderzeniami gorąca, zaburzeniem snu i bólem stawów dla złagodzenia tych objawów.

    więcej

  • Problemy ze wzrokiem w trakcie hormonoterapii

    hormonoterapia, menopauza, rak piersi

    Mam 64 lata. Biorę Tamoxifen od ponad 2 lat. Jestem po operacji oszczędzającej i radioterapii. Bardzo szybko tracę wzrok. Czy mogę przerwać zażywanie leku? Wizyta w I.O. w Gliwicach dopiero we wrześniu. Wynik Ki67 5%, PR (+++), ER (+++). Czy znane są przypadki zupełnej utraty wzroku? Proszę o pomoc

    więcej

  • Ból stawów i kręgosłupa - cd.

    hormonoterapia, menopauza, rak piersi

    Kontynuacja pytania "Ból stawów i kręgosłupa" z 23 czerwca 2015 r.   Dziękuję za informację, jak będę u onkologa poproszę o wyniki badań. Jestem osobą nieśmiałą i stąd te moje braki o leczeniu. Mam 51 lat. Mam usuniętą lewą pierś i węzeł wartowniczy. Chciałam tylko dodać, że moja mama zmarła na raka piersi z przerzutem na kości w wieku 64 lat. Obecnie też bolą mnie kości, budzę się zesztywniała. Czy to może być po zoladexie? Czy to minie? Biorę go od 12 stycznia i od tamtej pory nie mam okresu. Mam za to uderzenia gorąca i ciśnienie170 na 90. Nie wiem jak długo wytrzymam, bo lekarz mówił, że dostanę zoladex na 5 lat. Jakie mogę kupić leki? O co zapytać lekarza?

    więcej

  • Preparaty wspomagające w raku hormonozależnym

    hormonoterapia, menopauza, preparaty, rak piersi

    Jestem pacjentką po operacji oszczędzającej w 2014 r., po radioterapii i na tamoxifenie (rak wysoce hormonozależny). Mam super lekarza onkologa, ale jedną sprawę chciałabym skonsultować i będę wdzięczna za pomoc. Jestem na tamoxifenie już 10 m-cy i coraz bardziej dokuczają mi skutki uboczne (uderzenia gorąca, bóle stawów i kości - densytometria i wszystkie badania w porządku). Na ostatniej wizycie u onkologa pytałam m.in. o aktiv meno, na co usłyszałam, że najlepiej nic nie brać, chyba, że już nie dam rady wytrzymać. Czy jest coś co przy raku hormonozależnym pomaga, a nie wchodzi w interakcję z tamoxifenem? Czytałam na zagranicznych forach, że cimicifuga (u nas Remifemin) ma podobno świetne działanie, a na samego raka też pomaga?

    więcej

  • Jak zmniejszyć objawy menopauzy

    hormonoterapia, menopauza

    Mam 53 lata. W czerwcu 2011 r. przeszłam BCT piersi lewej. Usunięto guza 13mm (carcinoma lobulare HG invasivum) oraz 14 węzłów chłonnych. Marginesy oraz węzły wolne. Receptor estrogenowy (+), progesteronowy (-), HER2 (0). Radioterapia na obszar piersi wiązką fotonów o energii 6/15 MV do dawki 45Gy, na obszar loży guza 9 MeV do dawki 55Gy. Obecnie (od listopada 2011) jestem w trakcie hormonoterapii tamoxifenem. Wzięłam również 31 zastrzyków zoladexu. Tamoxifen powoduje szereg trudnych do zniesienia uciążliwości m.in. uderzenia gorąca śr. co 1 godz., zimne poty, bezsenność, drażliwość, permanentne uczucie nudności (wykonałam gastroskopię - wynik ok.), Okulista stwierdził zmętnienie rogówki i znaczne pogorszenie wzroku. Nie wspomnę o rosnącym endometrium. Czy dla poprawy komfortu życia i zmniejszenia skutków ubocznych mogę posiłkować się zastosowaniem naturalnego progesteronu w kremie?  

    więcej

  • Jak zmniejszyć objawy menopauzy

    hormonoterapia, leki, menopauza

    Mam 46 lat. Jestem po obustronnej mastektomii. 2005 rok: HER +++, receptory estrogenowe (-). 2013 rok: rok druga pierś HER (-), receptory estrogenowe +++. Obecnie zakończyłam standardowe leczenie: chemia, zabieg, chemia , radioterapia. Od listopada 2013 roku jestem w trakcie hormonoterapii Nolvadexem. Weszłam w stan menopauzy i źle znoszę jej symptomy jakimi jest zły nastrój, brak energii do działania. Mam prośbę o doradę jaki specyfik mogłabym zażyć, który nie kolidowałby mi z dotychczasowym leczeniem (aby nie kolidował z nolvadexem który jestem zmuszona brać). Bardzo chciałabym sobie pomóc a najbliższą wizytę u onkologa mam dopiero w styczniu. Chciałabym w miarę normalnie przetrwać ten najtrudniejszy okres jesiennej słoty i krótkich dni. Słyszałam o FEMAL FORTE MENOPAUZA. Czy w moim przypadku mogę go zażywać bo podobno jest bez recepty czy coś innego w miarę skutecznego mi Pani Doktor zaproponuje?

    więcej

  • Preparaty niwelujące dokuczliwe dolegliwości związane z menopauzą

    menopauza, preparaty, rak piersi

    Mam 42 lata. W 2005 roku zachorowałam na nowotwór piersi. W mojej rodzinie są zachorowania na raka piersi oraz jajnika. We wrześniu tego roku profilaktycznie została przeprowadzona operacja usunięcia jajników. Po tej operacji mam silne bóle głowy, uderzenia gorąca oraz nocne pocenie się. W tej chwili nie przyjmuję żadnych leków. Moje pytanie jest następujące: Czy są jakieś ziołowe leki lub preparaty, które mogłabym stosować na te dolegliwości?  

    więcej

  • Rak rdzeniasty i menopauza indukowana chemioterapią

    menopauza, rak piersi

    Przeszłam cykl chemioterapii 4xAC oraz radioterapię 30 naświetlań z uwagi na nowotwór lewej piersi – CARCINOMA MODULARE NHG 3 (3+3+3) GRANICE CIĘCIA BEZ ZMIAN NOWOTWOROWYCH, ujemne wskaźniki ER(-), PGR(-), Her2(-). Ki67 około 25%. Węzeł wartowniczy czysty. Operacja oszczędzająca. Moje pierwsze pytanie dotyczy dalszego rokowania przy tego rodzaju nowotworze oraz pozostałych wynikach? Drugie pytanie odnosi się do objawów menopauzy. Po czwartej chemii zatrzymała mi się miesiączka oraz pojawiły bardzo częste i uciążliwe uderzenia gorąca( od chemii minęło dwa miesiące). Czy takie objawy mogą oznaczać skutki uboczne radioterapii czy może farmakologiczną menopauzę? Jeśli menopauzę to czy istnieje jeszcze szansa na cofnięcie się tego procesu? Mam 46 lat przed podaniem chemii miałam bardzo dobre wyniki hormonalne, menopauza u kobiet w rodzinie 54 – 56 lat. Trzecie pytanie dotyczy preparatu REMIFEMIN – czy w moim przypadku jest on wskazany ?

    więcej

  • Łagodzenie skutków menopauzy u pacjentek hormonalnie ujemnych

    menopauza, rak piersi

    Pytanie dotyczy stosowania preparatów łagodzących skutki przedwczesnej menopauzy spowodowanej chemioterapią. Nie stosuję leczenia hormonalnego z uwagi na ujemne wskaźniki ER(-), PGR(-), Her2(-). Lekarz ginekolog przepisała mi Remifemin, czy jest on bezpieczny w moim przypadku? tj. tumorektomii Intra lewej piersi (T1cN0M0, carcinoma ductale invasivum mammae G2). Może jakiś inny preparat zawierający np. fitoestrogeny jest lepszy?  

    więcej

  • HTZ przy zmianie w piersi

    menopauza, rak piersi, zachorowanie

    Chciałabym zapytać czy stosowanie HTZ (same estrogeny) jest bezpieczne w przypadku pojawienia się zmiany w piersi. Nie wiem jakiego typu jest moja zmiana, obecnie jest tylko wiadomo, że nie jest to torbiel .HTZ zaczęłam stosować po operacji usunięcia narządów rodnych w lipcu 2010 r. Gdy pytałam mojego ginekologa, czy mogę w tej sytuacji brać hormony, stwierdził, że tak ponieważ same estrogeny nie mają złego wpływu na zmiany w piersi , chciałabym jednak poznać zdanie Pana Doktora na ten temat.  

    więcej

  • Powrót miesiączki

    menopauza, rak piersi

    Mam 50 lat, w 08.2006r. miałam zabieg oszczędzający, guzek o rozmiarach 11mm był hormonozależny: negatywna ekspresja receptorów estrogenowych ER 1D5(-), pozytywna ekspresja receptorów progesteronowych PR 1A6(+). Były 4 cykle AC, radioterapia i hormonoterapia - Zoladex (2 l.), Tamoksyfen (2,5 r.), Aromek (3 mies.), potem Lametta, Letrozol teva i Femara. W 01.2009r. ginekolog stwierdził przerost endometrium, była abrazja macicy (wyniki dobre) oraz lekarz onkolog zmienił Tamoksyfen na Aromek. Aromek powodował u mnie objawy uboczne (kołatania serca, uciążliwe zmiany skórne), zamieniono na Lamettę, objawy dalej trwały, zmieniono mi lek na Letrozol teva. Ostatnio Letrozol był nieosiągalny dostałam w aptece Femarę. Hormonoterapia miała trwać do 10.2011r., z uwagi na coraz gorsze samopoczucie i zmiany skórne, zrezygnowałam pod koniec marca z terapii. 6 maja 2011r. pojawiło się u mnie coś na kształt miesiączki, wizyta u ginekologa, który w badaniu usg stwierdził, że endometrium jest niejednorodne, 27 maja miałam histeroskopię i abrazję macicy. Jeszcze nie mam wyników, ginekolog powiedział mi, że endometrium jest zanikowe i nic niepokojącego nie stwierdził. Natomiast 11 czerwca ponownie pojawiła się miesiączka. W związku z tym mam pytanie: czy jest to możliwe, że 2 miesiące po odstawieniu hormonoterapii jajniki podjęły pracę sprzed hormonoterapii, czy teraz powinnam mieć przedłużoną hormonoterapię? W 2006r. włączono mi Zoladex, ponieważ nie miałam jeszcze wtedy menopauzy i miesiączkowałam.Czy w sytuacji gdy guzek był hormonozależny, a czas hormonoterapii refundowanej przez NFZ dobiega końca (początek 10.2006r.) i pojawiły się miesięczne cykle, dalsze leczenie powinno być kontynuowane? np. Zoladexem?

    więcej

  • Wczesna menopauza to większe ryzyko zawału

    zdrowie, zachorowanie, menopauza

    Kobiety, które przechodzą menopauzę przed 46. rokiem życia mogą być ponaddwukrotnie bardziej narażone na zawał, udar i inne epizody sercowo-naczyniowe w późniejszym życiu.

    więcej